سومین نشست حامیان جامعه مدنی

سومین نشست حامیان جامعه مدنی

خبرنگاران | سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ | 21:12

سومین نشست جامعه حامیان مدنی (حجم) عصر روز سه شنبه بیست و پنجم مهر ماه سال جاری در خصوص توسعه ،مهاجران و جامعه مدنی با سخنرانی خانم فاطمه اشرافی،آقای بهمن احمد پور ، آقای پیام روشنفکر در سندیکای شرکتهای ساختمانی برگزار شد .

خانم ها آزاده ابراهمی،هاشمی ،بهاره علی پور ،باکچوی و... نیز از مهاجرین سخن گفتند

همچنین در این نشست حضار از جمله آقایان منوچهر وثایق ،بهمنش،جعفر صابری ،علی آزادی ،ناصر نهجوی ،محمد باقر خانلر خانی و... بیاناتی ابراز داشتند

ابوریحان بیرونی

مراسم بزرگداشت ابوریحان بیرونی برگزار شد

ایران برای ابوریحان بیرونی مفهومی تمدنی بوده است

  • خبرنگار امرداد: چیستا پاک‌سرشت:
  • 1402-06-20
  • 11:44
  • 482

اندیشه, ایران‌‌بوم, رویداد, گزارش تصویری

مراسم بزرگداشت احیاگران روح ایران‌زمین، ابوریحان بیرونی و روز مردم‌شناسی 19 شهریور 1402 در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

دکتر محمد بقایی ماکان، نویسنده و اقبال‌شناس ایرانی در این مراسم گفت: ابوریحان بیرونی پایه‌ریز شیوه تفکری بود که امروز در فلسفه غرب به نام پوزیتیویسم یا اثبات‌گرایی شناخته می‌شود. در سرزمین کهن‌تر از تاریخ اندیشه‌های زیادی پا گرفته است که شبیه آن را در فلاسفه غرب و حتی آیین‌های مختلف جهان می‌یابیم که جز این هم نمی‌تواند باشد. پوزیتیویسم در واقع اثبات حقیقت از طریق علم است.

وی افزود: این اصطلاح در بین مترجمان فارسی به اثبات‌گرایی ترجمه شده که به نظر نمی‌رسد مفهوم واقعی را برساند. این شیوه تفکر برای نخستین‌بار در ایران از سوی ابوریحان خلق شد ولی متاسفانه ما نظریه‌پرداز نداریم. نخستین کسی که بر موضوعی به نام شک انگشت گذاشت، دکارت نبود بلکه امام محمد غزالی بود ولی ما آن را به عنوان یک نظریه در جهان مطرح نمی‌کنیم.

بقایی ماکان بیان کرد: بازگشت جاودان نیچه را نخستین‌بار سهروردی مطرح کرده است. ابرانسان نخستین‌بار از سوی فردوسی بیان شد. پوزیتیویسم هم همین‌طور است و نخستین‌بار از سوی ابوریحان بیرونی مطرح شد اما اساتید فلسفه کمترین اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند. این اصطلاح به معنای حقیقتی است که از منظر علمی کشف و اثبات شود. پایه‌گذار این روش فکری را آگوست کنت، فیلسوف سده 19 فرانسه می‌دانند. از نظر او علم بر سه قسم فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی است. تاریخ هم در سه مرحله دینی، فلسفی و علمی جریان دارد. او بدون اینکه مرحله دینی و فلسفی را نفی کند، می‌گوید آنچه من می‌پسندم به عنوان یک یافته قابل قبول داده‌ای است که علمی باشد.

وی در ادامه گفت: ابوریحان حقیقت را علم و دانش بیان می‌کند. در طول تاریخ بر سر اینکه حقیقت واقعا چیست، بحث‌های گوناگونی در بین اندیشمندان برانگیخته شده است. سرانجام نتیجه این شد کسانی که حقیقت را از راه‌هایی به جز علم معتبر می‌دانستند، در ضمیر خود به این نتیجه رسیدند که حرف نهایی را در کشف حقیقت علم می‌زند. فیلسوف مشهور سده‌های وسطی مسیحیت را بر اساس فلسفه ارسطو توجیه کرد.

بقایی ماکان افزود: نمی‌شود برای هر گفته‌ای برای همیشه دیدگاه ثابت داشت و باید به علم رجوع کرد. به قول ابوریحان بیرونی باید حقایق را از طریق علم کشف کرد. الهیات زمینی این را می‌گوید. مساله پوزیتیویسم را وقتی بررسی می‌کنید می‌بینید حرف تازه‌ای نیست و ما در سده‌های پیش از این اندیشمندان و دانشورانی داشتیم که اصل دریافت حقیقت را بر خردگرایی و اندیشه‌ورزی گذاشته بودند. در همین فاصله زمانی متفکرانی همچون ابوالعباس ایرانشهری، استاد زکریای رازی و ابوعلی مسکویه را داشتیم که نظراتی را مطرح کردند که در سده‌های بعد می‌بینیم که در فلسفه و طبیعیات دنیای غرب بیان می‌شود. ابوریحان دیدگاه‌هایی درباره تکامل دارد که بعدها در اندیشه‌های داروین انعکاس پیدا می‌کند. اندیشه تکامل انسان در اصل مزدیسنایی است. مولوی اقلیم تا اقلیم رفت بعد دانا و زفت شد، یعنی مراحل تکامل را پیمود.

وی در ادامه گفت: هم ابوریحان و هم آگوست کنت این را می‌گوید؛ ابوریحان بر این باور است آن چیزهایی را که خورشید روشن می‌کند می‌توانیم درباره اینها تعقل کنیم. گرچه وسعت آنها بی‌اندازه است اما عقل ما به جایی نمی‌رسد که بتوانیم درباره آنها صحبت کنیم. کانت هم در «مقدمه‌ای بر هر مابعدالطبیعه آینده» می‌گوید آنچه را که ما نمی‌توانیم ببینیم چرا در مورد آنها فکر می‌کنیم. هر کسی هم بر اساس تصور خویش حرفی می‌زند. ابوریحان به تجربه حسی اهمیت می‌دهد. مساله بسیار مهمی که باید بر آن اندیشه گماشت. ابوریحان و آگوست کنت فقط بر عقل علمی پای می‌فشرند و برای عقل شرعی هم از عقل علمی مدد می‌گیرند.

بقایی ماکان افزود: این طرز تفکر سبب تحول فکری در جهان شد اما چرا از زمان ابوریحان به وجود نیامد؟ به این دلیل که ما اهل صحبت هستیم و آنچه را که به آن معتقدیم به عمل درنمی‌آوریم. ما آدم‌های مدنی نیستیم و فرهنگ را به عمل در نمی‌آوریم. همه می‌دانند ریختن زباله در خیابان کار درستی نیست اما عمل نمی‌کنند، چون مدنیت ندارند. در تمام شهرها مراسم حافظ‌خوانی، سعدی‌خوانی و شاهنامه خوانی برگزار می‌شود اما آن گفته‌ها و باورها به عمل درنمی‌آید.

وی بیان کرد: ابوریحان بیرونی این اندیشمند بزرگ در تاریخ ما اختر بسیار فروزانی است که از یاد رفته است. باید از برگزارکنندگان این برنامه سپاسگزاری کنیم که به سراغ اختران از یاد رفته رفتند. ابوریحان یک انسان‌گرا به معنی واقعی کلمه بود از آن دست که حافظ مطرح کرده است:

بر تو خوانم ز دفتر اخلاق / آیتی در وفا و در بخشش

هر که بخراشدت جگر به جفا / همچو کان کریم زر بخشش

کم مباش از درخت سایه فکن / هر که سنگت زند ثمر بخشش

از صدف یاد دار نکته‌ی حلم / هر که برد سرت گهر بخشش

ابوریحان از اندیشمندان دوران طلایی است

در ادامه این مراسم دکتر اصغر دادبه، چهره ماندگار ادبیات عرفانی گفت: ابوریحان بیرونی در حال احتضار پرسشی علمی مطرح کرد؛ بدانم و بمیرم یا نادانسته و جاهل درگذرم؟ آدمی که در حال مرگ است چقدر حال تمرکز بر مسائل علمی را دارد؟ این نشان از تفاوت این اندیشمند با سایرین دارد. تمام حرف‌های ابوریحان عکس حرف‌های رایج بوده است. تحقیق علمی چقدر سود به دنبال دارد؟ ابوریحان معتقد است نباید به دنبال سود و زیانش بود و صرفا باید برای تحری حقیقت کاری را دنبال کنیم.

وی افزود: جستجوگری در کتابی جستجو می‌کند. پس از مدتی کار را رها می‌کند و می‌گوید؛ والله اعلم، خدا بهتر می‌داند. ابوریحان می‌گوید: این مساله نشان می‌دهد که خسته شده‌ای و چنان که باید دنبال کار نبوده‌ای. در واقع در برابر حرف‌هایی که بزرگان زده‌اند نمی‌توان نقدی کرد. دو قصه در مورد ابوریحان بیرونی معروف است. می‌شنود و می‌خواند که الماس سم است و اگر کسی آن را بخورد، می‌میرد. ابوریحان سگی را پیدا می‌کند و مدت زمانی طولانی الماس را به شکل‌های مختلف به سگ می‌خوراند و می‌بیند که اتفاقی نمی‌افتد.

دادبه بیان کرد: قصه دیگر اینکه؛ افعی به زمرد نگرد کور شود. یک مار افعی پیدا می‌کند و به مدت 9 ماه در فصل گرما و سرما این زمرد را به گردن افعی می‌اندازد. الماس را به شکل‌های مختلف جلوی چشم افعی می‌گیرد، می‌بیند اتفاقی نمی‌افتد. این حوصله نتیجه تربیت عالم است. انگشت بر مسئله‌ای بگذارد، آن را دنبال کند و تا پیدا کردن پاسخ کار را رها نکند. باید فضایی باشد و تربیتی تا انسانی که در کنار سایر انسان‌ها تربیت شده متفاوت عمل کند. ابوریحان بی‌جهت پدید نیامد و برخلاف شرایط سخن نگفت.

وی در ادامه گفت: چهار سده ابتدایی ایران طلایی است. در ایران این‌گونه است که وقتی ببینیم چیزی از دست می‌رود برای نگه‌داشتن آن به تکاپو می‌افتیم و گاهی می‌رسیم و گاهی نمی‌رسیم. باید عادت پیوسته و آهسته حرکت کردن را بیاموزیم. ابوریحان تربیت شده سده چهارم است که در سده پنجم هم همان وضع ادامه دارد. فردوسی، ابن سینا و ابوریحان از اندیشمندان این دوران طلایی هستند اگر ابوریحان مغفول واقع شد به این دلیل است که آن شرایط علمی ادامه پیدا نکرد. وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم و به سده پنجم یا ششم می‌رسیم، می‌بینیم که فکر ابوریحانی و آن توجه ابوریحانی یک دستورالعمل جدی است که دارد شکل می‌گیرد. اگر حمله مغول واقع نمی‌شد نتیجه تفکر مردان بزرگی چون ابوریحان بیرونی دیده می‌شد ولی متاسفانه ریشه آن کنده شد. دریغا که تاریخ ایران نشان می‌دهد که در لحظه‌های حساس به درستی تصمیم نمی‌گیریم. ایران با اندیشمندانی چون ابوریحان، خواجه نظام‌الملک‌ها، بوذرجمهرها و امیرکبیرها تا امروز ایستاده و به لطف خدا خواهد ایستاد.

ابوریحان نخستین انسان‌شناس فرهنگی است

همچنین سعیده پراش، مردم‌شناس و پژوهشگر گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ابوریحان بیرونی رواداری فرهنگی است. به هند می‌رود. جامعه فرهنگی هند را مطالعه می‌کند. به آنها زبان یاد می‌دهد و از آنان زبان می‌آموزد. وقتی به گستره ایران فرهنگی نگاه می‌کنیم؛ کلان‌فرهنگی را می‌بینیم که بخش‌فرهنگ‌هایی را زائیده است. ویژگی‌های مخصوص به خود که جدا از کلان فرهنگ نیست را هم دارد.

وی افزود: پژوهشگر ارجمندی مثل ابوریحان نخستین انسان‌شناس فرهنگی است. ابوریحان به مطالعات میدانی و فرهنگ شفایی علاقه بسیار دارد. شاید دسترسی به متون و منابع آسان نیست. برخی از منابع از بین رفته و دسترسی به بقیه منابع نیز آسان نیست. او در جمع‌آوری تاریخ و اسطوره‌های ایرانی حکم ارتداد می‌گیرد ولی با این همه پیگیر است. در تحقیق ماللهند و آثارالباقیه از روش ثبت و ضبط پدیده‌ها بدون آلوده کردن و یا آوردن نظر شخصی استفاده می‌کند.

پراش بیان کرد: آفت علوم انسانی بی‌تفاوتی و هیجان‌زدگی است. ابوریحان گوش می‌دهد و پدیده‌ها را ثبت و ضبط می‌کند. در مفهوم جشن تیرگان بر تمامیت ارضی پای می‌فشرد. جشن تیرگان با استفاده از پاکدستی ابوریحان در مردم‌نگاری و ثبت پدیده‌ها بدون کوچکترین کم‌و‌کاستی به دست ما می‌رسد. ابوریحان چند دلیل را برای جشن تیرگان ذکر می‌کند. تیراندازی آرش یکی از این دلایل است. منابع و متون بسیار ناقص هستند. آیین‌ها در شمار فرهنگ عامه و فرهنگ شفایی به شمار می‌روند. دولتمردان به این آیین‌ها نمی‌پرداختند مگر به جشن‌های محدودی همچون نوروز. در تاریخ بخارا آمده است که رخدادی در جشن سوری اتفاق می‌افتد. آتش بر پرده‌ای می‌افتد و کاخی می‌سوزد که از این دست رویدادها زیاد نیست.

وی در ادامه گفت: در اینجا باز هم شاهکار ابوریحان بیرونی مشخص می‌شود. او با دقت و ذکاوت به تعیین مرز ایران و توران اشاره می‌کند. تحلیل جالبی برای ما دارد. اینکه در شمار جشن‌ها می‌آید یعنی دغدغه مردم است. برای آرش سوگواری برگزار نمی‌کنند بلکه جشن هر ساله را بر پای می‌دارند.

این پژوهشگر افزود: مورد دومی که ابوریحان به سراغ آن می‌رود؛ شرح زندگی معمولی مردم است که با چالش روبه‌رو می‌شود و مفهوم تمامیت ارضی دغدغه اصلی مردم بوده است. دیگر اینکه از این روز با نام کشورداری و سرزمین‌داری یاد می‌کند. ایجاد نظم داخلی و مبارزه با تهدیدات خارجی در دوره او وظیفه اصلی دولت است. ابوریحان به روز برزگران اشاره می‌کند. روزی که کشاورزی پاس داشته می‌شود. همچنین از روز جشن تیرگان با نام روز کتابت یاد می‌کند. این روز کتابت از هوشنگ به یادگار مانده است. او با رک‌گویی مسائل را بیان می‌کند و نمی‌خواهد از روش اثبات‌گرایانه سرباز بزند.

ایران برای ابوریحان مفهوم تمدنی بوده است

در ادامه مصطفی نصیری، پژوهشگر و از شاگردان دکتر سیدجواد طباطبایی گفت: ابوریحان در آثارش بسیار از «ما» سخن می‌گوید. این یکی از جنبه‌هایی است که هیچگاه بدان پرداخته نشده است. در ماللهند او از فرزند پدر سخن به میان می‌آورد. می‌گوید به سه شیوه می‌توان رابطه پدرفرزندی را دریافت. از پشت یک پدر در شکم یک مادر کودکی تولید می‌شود که در نزد «ما» هم این‌گونه است. این «ما» چگونه معنی می‌شود؟

وی افزود: از سده دوم مقدمات شکل‌گیری ایران دوباره آغاز می‌شود و در سده چهارم بازآفرینی می‌شود. آیا می‌توانیم از ایران نام ببریم یا خیر. بخشی که بسیار اهمیت دارد. جایی درباره زبان سانسکریت صحبت می‌کند. می‌گوید در عربی و فارسی مشابه ندارد و سیستم صوتی ما به درستی نمی‌تواند آنها را ادا کند. منظور ابوریحان کدام زبان است.

نصیری بیان کرد: ابوریحان می‌گوید: گوش‌های ما به خوبی نمی‌تواند آنها را تشخیص بدهد. کدام گوش؟ این گوش با کدام زبان پرورده شده است؟ اهمیت دارد که بدانیم منظور ابوریحان کدام زبان است. یا در جایی دیگر درباره شطرنج سخن می‌گوید. شطرنج هندوستان را توصیف می‌کند. می‌توانیم سبک‌های مختلف بازی شطرنج را در نظر بگیریم. او از مسکوکات و از مثاقیل سخن می‌گوید. از این موارد در همه آثار ابوریحان به ویژه در تحقیق ماللهند که مردم‌شناسی و انسان‌شناسی است، آمده است. بسیار اهمیت دارد که بدانیم این انسان کیست و در کجا زندگی می‌کند.

وی گفت: در علم‌الجغرافیا به هفت اقلیم اشاره می‌کند که ایرانشهر اقلیم چهارم است. ایران را در اقلیم چهارم یعنی قلب دنیا قرار می‌دهند. آن «ما» که ابوریحان در مورد آن سخن می‌گوید در خوارزم است. جواب این فرضیه را در آثارالباقیه بیان می‌کند. ابوریحان دوران‌بندی بر مبنای تقویم انجام می‌دهد. تقویم‌هایی که در این حوزه استفاده می‌شد به چهار یا پنج مرحله تقسیم می‌شد؛ قبل از حمله اسکندر، بعد از حمله اسکندر، دوره ساسانی و دوره بعد از اسلام. ابوریحان این تقویم‌ها را در آثارالباقیه مقایسه می‌کند.

این پژوهشگر بیان کرد: ایران برای ابوریحان مفهوم تمدنی بوده است. ابوریحان یکی از جوی‌هایی است که از سده‌های قبل شروع می‌شوند و در سده چهارم به هم می‌رسند. تاریخ‌نویسان ایرانی تاریخ ایران زمین را می‌توانند ثبت کنند. طبری مبنای تاریخ ایرانی‌ها را می‌پذیرد و می‌نویسد تنها ملتی هستند که تاریخ نشان داده هیچگاه نگسسته است. امثال رازی، ابوریحان و ابوعلی سینا این علوم را در ایران پایه‌گذاری می‌کنند.

نصیری افزود: دو مبنا در کتاب‌های جغرافیا قابل تشخیص است. مبنا برای جغرافی‌نویس دل ایرانشهر است. غیر ایرانیان مکه یا مدینه را مبنای پیمایش جغرافیایی قرار می‌دهند. دارا بودن تاریخ طولانی ایران به این دلیل است که همواره بخش عظیمی از جغرافیا کم و زیاد شده اما هیچگاه از بین نرفته و هیچگاه از بین نخواهد رفت. این تعریف تمدنی از ایران است. ابوریحان نقش زیادی در تبدیل تمدن ایران داشته است. مهم‌ترین رکن جنبه علمی است که مردم را حول محور سیاسی حفظ می‌کند. این کار را ابوریحان به انجام می‌رساند. او به کار سیاست اشتغال داشت. در دوره قدیم شعرا و اندیشمندان نمی‌توانستند از سیاست برکنار بمانند. ابوریحان هم از این امر مستثنی نبود و او سال‌ها شاعر سیاسی غزنوی‌ها بود.

وی گفت: ابوریحان هوشمند بود و اهل خوارزم و در همسایگی ترکان زندگی می‌کرد. او ترکان را به خوبی می‌شناخت. در زمانی که در دربار غزنوی‌ها حضور داشت کتاب «هشدار در برابر خطر ترکان» را نوشت که این اثر به ما نرسیده اما در دیگر آثار وی به آن اشاره شده است.

بسیاری از آیین‌های ایرانی را در آثار بیرونی می‌یابیم

همچنین کامران خسروی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ در این مراسم گفت: بسیاری از جشن‌ها و آیین‌های ایرانی را در آثار بیرونی می‌یابیم. بیرونی در آثار خویش چیزهایی دارد که در منابع دیگر پیدا نمی‌شود. من هنگام پژوهش به نسب فریدون برخوردم که بیرونی ذکر کرده بود؛ فریدون بن گاو بن گاوبن گاو. او نسب فریدون را به درستی بیان کرده است یعنی فریدون توتم گاو است.

وی افزود: خوارزم زادگاه بیرونی نیز یکی از مهم‌ترین مراکز تمدنی ایران پیش و پس از اسلام است. ابوریحان بیرونی از نوابغ زبان‌دان است. او از طریق متون یونانی و سریانی کوروش و داریوش را می‌شناخت. زبان رسمی سامانیان و غزنویان برای خوارزمی‌ها پذیرفته نیست. زبان خوارزمی نتوانست در برابر زبان ترکی مقاومت کند و از بین رفت.

برای شناخت دنیای مدرن باید تاریخ خود را بخوانیم و بفهمیم

در ادامه این مراسم مجید اسدی، پژوهشگر و نویسنده گفت: این دو پرسش مطرح است؛ چرا باید چنین جلساتی برگزار شود و چرا ما باید تاریخ بخوانیم؟ در زمانی که چنگیز به ایران حمله کرد، مردم متولی کشور بودند و مردم بودند که فرهنگ این مرز و بوم را حفظ کردند و توانستند متونی با شکوه تولید کنند تا از تاریخ ما دفاع کنند. حتی طبری هم که قصد داشت تاریخ پیامبران را بنویسد، مجبور شد ابتدا تاریخ ایران را بنویسد تا بقیه را پی بگیرد. طبری می‌گوید؛ بعد از یزدگرد ملک از دست عجم شد.

وی افزود: تاریخ فرزندان خود را هوشیار کرد تا متونی تالیف کنند و بتوانند بایستند و شانه برافرازند. در سده اخیر به ویژه در دوران مشروطه بعد از دو سه دهه اصلاح‌گرانی بزرگ تلاش کردند. هر چند نتوانستند تاریخ ما را بخوانند اما به تطبیقی رسیدند. بعد از مشروطه متنی که ایرانی باشد و بر جغرافیای ایران ایستاده باشد، نداریم. محتاج پژوهشگرانی هستیم که بر جغرافیای خود بایستند. امروز بیش از هر چیز به خوانش تاریخ خود نیاز داریم. ما برای شناخت دنیای مدرن باید تاریخ خود را بخوانیم و بفهمیم.

1 11

تالار فردوسی، خانه اندیشمندان علوم انسانی

2 10

3 10

4 11

احترام به سرودی ملی ایران

5 11

سعیده پراش، مجری و سخنران نشست

6 10

مجید اسدی، سخنران

7 11

8 10

پخش کلیپ صدای استاد محمد میرشکرابی

9 10

دکتر محمد بقایی ماکان، سخنران

10 8

11 10

12 10

13 9

14 9

سیدمتین انصافی، نوازنده

15 10

16 9

17 8

18 8

دکتر اصغر دادبه، سخنران

19 8

20 7

23 7

پخش کلیپ زندگی‌نامه ابوریحان بیرونی

22 8

مشاهیر هم‌دوره با ابوریحان بیرونی (ابن سینا، فردوسی و رودکی)

24 7

25 7

26 7

سارا واحدی، نقال و شاهنامه‌خوان

27 7

28 7

29 6

41 5

30 7

31 5

32 4

مصطفی نصیری، سخنران

33 8

اجرای موسیقی سنتی، استاد علی امیرقاسمی و استاد مجید حقیقی شاد

34 6

35 6

46 5

37 5

دکتر کامروز خسروی، سخنران

38 5

سعیده پراش، سخنران

39 6

40 5

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی کشور کمیته ساباکی جمهوری اسلامی

عصر جمعه مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی کشور کمیته ساباکی جمهوری اسلامی در استادیومشهرستان چهار دنگه با حضور قهرمانان و پیش کسوتان ورزش کشور برگزار و تیم های مختلف کشوری حرکات ورزشی خود را به نمایش گذاردند.

نخستین نشست تشکلها و

دکتر جعفر صابری در دیدار با هنرمندان گره هنری خانم ها ستاره،ساجده و سما مهری

خانم دکتر آزاده ابراهیمی

دکتر آزاده ابراهیم در نخستین نشست سمن ها و توسعه

دکتر جعفر صابری در نخستین نشست توسعه سمن ها

دکتر جعفر صابری در نخستین نشست سمن ها

نخستین نشست تشکلها و

نخستین نشست تشکلها و

مراسم روز پزشک در ستاد سمن های شهر تهران

سومین مراسم بزرگداشت قدردانی از جامعه پزشکان کشور به همت موسسه آشتی عصر روز چهارشنبه اول شهریور ماه سالروز تولد شیخ الرئیس بوعلی سینا در ستاد سازمان های مردم نهاد شورای شهر تهران برگزار شد و در این مراسم پر شکوه بیش از سی انجمن و تشکل مردمی حضور داشتند و شست پزشک از سراسر کشور دعوت شده بودند تا در انتخاب پزشک برگزیده کشور از دید مردم شرکت نمایند .

دکتر جعفر صابری ریاست دبیرخانه دائمی بزرگداشت مقام پزشک برگزیده کشور توضیح دادند که :گرچه امسال سیاست اصلی قدردانی ویژه از پزشکان سازمان اورژانس کشور و همچنین سازمان بهداری رزمی ارتش بود معذالک پزشکان خدمتگزار دیگری نیز مورد نظر بود که لازم بود از ایشان نیز قدردانی ویژه به عمل آید .

اسمی این بزرگان به شرح زیر ی باشد:

پروفسور حسن عشایری

پروفسور امیر احمد سوزنچی

پروفسور علی کریمی

خانم دکتر شاهناز اورامی (واله کردستانی )

خانم دکتر لعبت گرانپایه

دکتر رضا جباری

پزشکان معرفی شده از سازمان اورژانس کشور

سرکار خانم دکتر مهرنوش توکلی

خانم دکتر فاطمه کاظمی

دکتر حمیدرضا بحرانی

دکتر هادی کیخسروی

دکتر مهدی شرفی

پزشکان ارتش

سرتیپ دوم دکتر حسین سلیمان

دکتر امیر رجبی

همچنین در بخش تقدیر از خانواده شهدا

از خانواده شهید دکتر محمد علیزاده

و شهید محمود حیدری

در میان حضار افراد شاخص کشوری و لشگری همچنین نماینده مجلس و شورای شهر نیز حضور داشتن و سرکار خانم دکتر الهیان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی سخنانی در خصوص روز پزشک ایراد فرمودند.

دکتر نادر کریمی نیز بیاناتی در خصوص شیخ الرئیس بوعلی ایراد نمودن .

همچنین جناب آقای مهندس ایرج حسابی به نقش زنان و مادران در تربیت پزشکان اشاراتی نمودند

حضور عزیزانی چون محمد جواد روزبهانی و هیئت همراه از بنیانگذاران ستاد سمن ها نشان از همبستگی سمن های شهر تهران در این گونه مراسم بود .

دکتر احمد کجوری دبیر اجرایی مراسم نیز به عنوان تقدیر و تشکر از حضور مهمانان بیاناتی را ایراد نمودند و دوشیزه صبا سرا بی نیزبه شاهنامه خوانی پرداخت ،

در ادامه این مراسم فیلم تبریک پروفسور داريوش فرهود پدر علم ژنتیک پخش شد و در پایان لوح های سپاس تقدیم کلیه حاضرین نیز شد و از فرد فرد ایشان تقدیر ویژه و پذیرای به عمل آمد.

در پایان لیست حضار به شرح زیر جهت تقدیر از حضورشان اعلام میشود.

روز پزشک

روز پزشک1402

خانم باجلان در یافت تقدیر نامه سپاس آشتی در هاشیه مراسم بزرگداشت مقام پزشک

سخنرانی مهندس ایراج امام ی در حاشیه مراسم بگرامی داشت روز پزشک

سخنرانی دکتر جعفر صابری در سومین مراسم بزرگداشت مقام پزشک اشود بعنوان ریاست دبیر خانه مرکز 1402

روز پزشک

سومین گرامیداشت روز پزشک در ستاد سازمان های مردم نهاد شورای شهر تهران به مدیرت دکتر جعفر صابری

سخنرانی سرکار خانم الهیان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت روز پزشک درستاد سمن های سازمان های مردم نهاد شورای شهر تهران به مدیریت دکتر جعفر صابری در اول شهریور ماه 1402

جناب آقای محمد جواد روزبهانی بعنوان انسان بشر دوست و فعال در خدمات و آسیب های اجتماعی در یافت تقدیر نامه آشتی از دکتر جعفر صابری در هاشیه مراسم روز بزرگداشت پزشک ستاد سمن های شورای شهر تهران 1402

در یافت تقدیر نامه آشتی

در یافت لوح تقدیر آشتی دکتر اقلیما از جناب آقای دکتر جعفر صابری در هاشیه مراسم بزرگداشت مقام پزشک 1402

روز پزشک

گرامی داشت روز پزشک

سومین مراسم بزرگداشت مقام پزشک توسط موسسه آشتی در سمن های شهر تهران

لوح سپاس هفته انجمن ها از طرف سمن های شورای اسلامی شهر تهران

سمن های شهر تهران

شبکه ملی موسسات نیکو کاری و خیریه

مردمانه

بارکد ستاد سمن ها

خیریه درمان کار

بنیاد نیک. کاری شروین روبن زتده

کود کان فرشته اند

مشارکت تشکل های مردمی در رویداد "تجربه های موفق تشکل های اجتماعی شهر تهران" *

️"تشکل خلاق، شهر پویا" ️

ستاد سمن های شهر تهران *با هدف ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاری تجربه ها و ایده های موفق تشکل های اجتماعی و تقویت شبکه های کاری بین آن ها هویت و ساختار سازمانی، جذب منابع مالی، داوطلبان و بهبود خدمات رفاهی، رویداد تجربه های موفق تشکل های اجتماعی شهر تهران را برگزار نمود.

تشکل های فعال شهر تهران دعوت شود ند تا تجربه ها و درس آموخته های خود را در محورهای زیر مطرح نمایند:*

شبکه سازی

گفتمان سازی

هوشمندسازی

توسعه اجتماعی

حمایت و توان افزایی

جذب و نگهداشت داوطلب

جذب منابع مالی

ارائه خدمات رفاهی

۱۹ مرداد ما ساعت ۸.۰۰ صبح لغایت ۱۴.۰۰

همچنین علاقه مندان به همراه دو نفر از اعضاء خود در این رویداد حضور داشتند.

تلفن: 02151040861

واتساپ: 02188305034

بله، ایتا، تلگرام: tehran_ngo@

مومنت و ستاد سمن های شورای شهر تهران

خیریه ایران

معرفی ستاد سمن های شهر تهران

فعالیت بیست ساله ستاد سمن ها در یک نگاه

باقر خانلر خانی

ابزارک تصویر

باقر خانلر خانی

موسسه خیریه پرهام گستر تهران

رویداد "تجربه های موفق تشکل های اجتماعی شهر تهران"

تشکل های مردمی در رویداد "تجربه های موفق تشکل های اجتماعی شهر تهران"🔻*

🔹️"تشکل خلاق، شهر پویا"🔹

ستاد سمن های شهر تهران *با هدف ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاری تجربه ها و ایده های موفق تشکل های اجتماعی و تقویت شبکه های کاری بین آن ها هویت و ساختار سازمانی، جذب منابع مالی، داوطلبان و بهبود خدمات رفاهی، رویداد تجربه های موفق تشکل های اجتماعی شهر تهران را برگزار می کند.

🔸️از تشکل های فعال شهر تهران دعوت می شود تجربه ها و درس آموخته های خود در محورهای زیر را ارسال کنند:*

⏪ شبکه سازی

⏪ گفتمان سازی

⏪ هوشمندسازی

⏪ توسعه اجتماعی

⏪ حمایت و توان افزایی

⏪ جذب و نگهداشت داوطلب

⏪ جذب منابع مالی

⏪ ارائه خدمات رفاهی

مهلت ارسال: ۱۴۰۲/۰۵/۱۵

زمان برگزاری رویداد: ۱۹ مرداد ما ساعت ۸.۰۰ صبح لغایت ۱۴.۰۰

🔸️ همچنین علاقه مندان می توانند به همراه دو نفر از اعضاء خود در این رویداد حضور داشته باشند. لذا درخواست می شود از آنجا که با عنایت به *محدودیت ظرفیت برنامه ورود صرفا با داشتن کارت دعوت امکان پذیر است*

ت شرکت در این نشست از طریق لینک زیر و راه های ارتباطی اقدام نمایید,👇*

https://survey.porsline.ir/s/AeuFfRo

⬅️ تلفن: 02151040861

⬅️ واتساپ: 02188305034

⬅️ بله، ایتا، تلگرام: tehran_ngo@

یاد بود و بزرگداشت بم باران شیمیای در سردشت

خبرنگاران | یکشنبه هجدهم تیر ۱۴۰۲ | 12:26

مراسم یاد بود و بزرگداشت بم باران شیمیای در سردشت

مراسم یادمان فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، روز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، توسط انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم آقای دکتر کریمیان سردشتی، رییس هیات مدیره انجمن همگرایی ضمن تبیین فعالیتهای انجمن همگرایی، درباره برخی برنامه ها و اقدامات عمرانی قابل اجرا در سردشت سخن گفتند.

دکتر جمال الدین طه، مدیرعامل جامعه کردهای مقیم مرکز نیز توضیحاتی را درباره شرایط ناگوار شهر سردشت، ناشی از بمباران شیمیایی، بیان کردند.

سخنران بعدی مراسم آقای دکتر حبیب احمدزاده بودند که درباره چگونگی تبدیل کابوس دو شهر هیروشیما و سردشت به رویا و معجزه سخن گفتند

دروازه های شهر سردشت مطلبی بود که مهندس ابراهیم جودکی به آن پرداختند و سرکار خانم پریوش ابراهیمی با بیان خاطره ای از موضوع سردشت شعری را در این باره خواندند.

دکتر جعفر صابری دیگر سخنران این مراسم ضمن بیان ضرورت انجام فعالیتهای عمرانی در این شهرستان، گزارشی را درباره ساخت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در این شهر ارائه کردند.

اسعد اردلان با بیان سابقه فعالیتهای جامعه کردهای مقیم مرکز، درباره اقدامات و پیگیریهای سیاسی و فرهنگی انجام شده در راستای معرفی پرونده سردشت در مجامع بین المللی و دادگاه لاهه توضیحاتی دادند .

همچنین علاوه بر پخش کلیپی از ماجرای بمباران شیمیایی به تهیه کنندگی آقای جهانگیر رها، یک برنامه موسیقی زنده نیز توسط گروه دل آسا، به سرپرستی اسعد اردلان و با شعر خوانی آقایان حدادی و رسول کریمی به اجرا در آمد.

برنامه با توضیحات دکتر کریمیان سردشتی درباره کتابی که با موضوع بمباران شیمیایی سردشت نوشته اند ادامه یافت و لوح تقدیر جامعه صلح جهانی توسط مهندس احد کجوری نیز به دکتر کریمیان سردشتی اهدا شد

لازم به ذکر است که در حاشیه این مراسم عکسهایی مربوط به فاجعه شیمیایی سردشت به نمایش گذاشته شد

: @HamgaraeiNGO

آدرس اینستاگرام

تقدیم به راست قامتان سردشتی

یک گوشه ایی از آسمان افتاده برخاک

صد ها فرشته هم زمان بر خاک از افلاک

چشمان معصومی که باز وخیره ماندند

بر نقطه ایی مبهم ،نگاهی صادق وپاک

لب هایشان گویی سخن ها داشت باما

در ازدحامی از سکوتی پُر ز پژواک :

ای جنگ ،ای قابیلِ بی رحمِ ستمگر

با جامه تقدیس بر اندام ضحاک

آتش فشان خشم و کینه ، مرگ ونفرت

دیوانگی های بدونِ فهم و ادراک

بر بال پروانه تفنگ ات کرد شلیک

شمشیر تیزت ،لاله ها را کرد ،صد چاک

تاول به تاول آبله می زد تن شهر

با سینه های پُر ز درد ،اما چه بی باک

چه سروهایی ایستاده ،پا بر آتش

چه سروهای راست قامت ،خفته در خاک

ما راویانِ قصه ایی پُر غصه هستیم

از مردمان سرفراز از جور سفاک

مسند نشینان ،مست قدرت چون که گردند

سردشت ها خواهد شدن تکرار ،غمناک

پریوش ابراهیمی

دبیر انجمن ادبی ایران

تیرماه ۱۴۰۲ در سی و ششمین سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت

موسسه خیریه نور

روز دماوند

فرا خوان عضویت و کاندیداتوری در کار گروهای تخصصی ستاد سمن های شهر تهران

موسسه خیریه نور

موسسه خیریه نور

درباره ما

معرفی موسسه خیریه نور

معرفی موسسه خیریه نور

موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور با هدف اطلاع ­رسانی، آگاهی بخشی، پیشگیری، تجهیز و حمایت درمانی از بیماران مبتلا به سرطان در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد.

چشم انداز و ماموریت

چشم انداز و ماموریت ما

در این بخش مجموعه ای از فصلنامه های ادواری موسسه خیریه مبتلایان به سرطان نور تهیه، گردآوری و آرشیو می گردد تا در دسترس علاقمندان جهت دانلود و مطالعه قرار گیرد.

اهداف و ارزش ها

اهداف و ارزش های ما

موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور از آغاز تاسیس خود بر روی پنج هدف استراتژیک در حوزه های مختلف درمان، پژوهش، آموزش و پیشگیری تمرکز نموده است.

اعضای هیئت مدیره و امناء

هیئت امناء و هیئت مدیره

شعب و دفاتر نمایندگی

دفاتر نمایندگی

گزارش عملکرد

گزارش عملکرد

حامیان موسسه خیریه نور

حامیان موسسه خیریه نور

نورین

نورین

معرفی موسسه خیریه نور
موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان « نور » با هدف اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، پیشگیری، تجهیز و حمایت درمانی از بیماران مبتلا به سرطان در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد. این خیریه موسسه­ ای است، خودجوش، غیر سیاسی، غیر دولتی و غیر انتفاعی که با همت والای خیرین و با تکیه بر مشارکت و حمایت اقشار مختلف مردم از طریق حمایت­ های مالی و معنوی اداره می­ شود.

اطلاعات تماس موسسه خیریه نور:
آدرس دفتر مرکزی: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه بیستم، پلاک۲۴۵۳، واحد۲
تلفن: ۸۸۱۹۷۸۸۱ ۲۱ (۹۸+)

Copyright © 2023 | موسسه خیریه سرطان نور

عصر سیستان